Witamina C

Kategorie

Marka

Cena

  • 0,00 zł - 170,00 zł

Super Cecha

Postać

Droga podania

Aktywne filtry

Jest 97 produktów.

Witamina C

Witamina C

Witamina C jest potoczną nazwą mieszaniny kwasu L-askorbinowego i L-hydroaskorbinowego. Należy do witamin, których organizm nie potrafi sam zsyntezować i muszą być dostarczane nieustannie z pożywieniem. Witamina C po przyjęciu doustnym wchłania się w jelicie i dwunastnicy w 70-80%. Niestety osoby cierpiące na wymioty, zespół złego wchłaniania, zaburzenia czynności jelit, palący tytoń oraz stosujący długotrwale aspirynę mają znacznie gorszą przyswajalność witaminy C. Duże stężenia witaminy C notuje się nadnerczach, mózgu, wątrobie, trzustce, płucach, płytkach krwi i limfocytach - czyli de facto narządach bardzo aktywnych metabolicznie.

Witamina C na co?

Witamina C pełni w organizmie sporo ważnych funkcji. Ma swój udział w syntezie kolagenu, karnityny oraz hormonów steroidowych. Przyspiesza gojenie się ran oraz regenerację komórek.Bierze również udział w syntezie noradrenaliny oraz wchłanianiu żelaza. Witamina C jest ponadto silnym antyoksydantem, zmiata nadmiar wolnych rodników i przez to odgrywa ochronną rolę w chorobach sercowo-naczyniowych. U palaczy na przykład, którzy regularnie suplementu ją witaminę C obserwuje się mniejsze natężenie utleniania lipidów. Witamina C wspiera również odporność B, skraca przebieg infekcji, zwłaszcza u osób narażonych na stres i niekorzystne warunki. Ma również zdolność regenerowania zapasów witaminy, dba o zdrowie dziąseł oraz reguluje gospodarkę węglowodanową organizmu

Witamina C gdzie najwięcej?

Bogatymi źródłami witaminy C są rośliny - rokitnik, owoc dzikiej róży, natka pietruszki, czarna porzeczka oraz papryka. Jednak wbrew obiegowej opinii przetworzone owoce i warzywa zawierają dużo mniej witaminy C niż całe, świeże owoce - Witaminę wykorzystuje się również w przemyśle spożywczym jako tani i bezpieczny przeciwutleniacz.Witamina C przedłuża trwałość żywności, utrwala wybarwienie produktów, a przy tym wykazuje aktywność prozdrowotną.

Witamina C zapotrzebowanie i objawy niedoborów

Ilość niezbędnej witaminy C jaka ma być dostarczana do organizmu zależy od wieku, płci oraz ogólnego zdrowia. Do 9. roku życia RDA dla witaminy C wynosi 40-50mg/dobę, między 10 a 18. rokiem życia od 50-75mg, dla mężczyzny 90mg, a dorosłej kobiety 75mg na dobę.Więcej witaminy C muszą również dostarczać palacze oraz osoby nadużywające alkoholu, osoby z chorobami sercowo-naczyniowymi lub cukrzycą, kobiety w ciąży, mamy karmiące, sportowcy oraz amatorzy.

Witamina C - gdy jej zabraknie

Najbardziej znanym, lecz rzadko występującym w krajach cywilizowanych objawem niedoboru jest szkorbut. Częściej pojawia się osłabienie organizmu, przedłużające się zmęczenie, stany zapalne dziąseł, podatność na infekcje oraz przedłużające się gojenie ran. W ostatnim czasie bardzo modne jest przyjmowanie bardzo wysokich dawek witaminy C, co nie znajduje odzwierciedlenia w efektach terapeutycznych. Zamiast tego pojawia się uporczywa biegunka oraz ryzyko rozwoju kamieni nerkowych. Duże dawki witaminy C są szczególnie szkodliwe dla osób z anemią sierpowatą oraz stosujących chemioterapię. Witamina C wpływa na pracę nerek, a więc również na losy "chemii" w organizmie, która jest przecież eliminowana przez nerki.    

Na naszej stronie wykorzystujemy pliki „cookies” oraz podobne technologie w celu realizacji usług, dostosowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych (zgodnie z Polityką Prywatności).
Możesz zawsze wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że cookies będą zapisane w pamięci urządzenia. 
Więcej informacji znajdziesz w Polityce PrywatnościRegulaminie Strony. Każdy użytkownik sieci Internet wyświetlający za pomocą przeglądarki internetowej Stronę Internetową Apteki aptekamoderna.pl zobowiązuje się do przestrzegania Regulaminu Strony
Akceptuj