Stres, niepokój, sen

Kategorie

Marka

Cena

  • 5,00 zł - 89,00 zł

Super Cecha

Postać

Droga podania

Aktywne filtry

Jest 58 produktów.

Stres, niepokój, sen

Leki na uspokojenie i sen bez recepty

Każdy z nas doświadcza stresu. Jak wiemy może mieć on wymiar pozytywny, kiedy mobilizuje nas do działania i skupia naszą uwagę, jak również wymiar negatywny, kiedy paraliżuje naszą codzienność i odciska się piętnem na psychice. Niestety z racji wysokiego tempa życia, przeładowania bodźcami i wszechogarniających stresorów przewlekły stres jest niestety wpisany w nasze życie. Jak sobie z nim radzić?

Jak radzić sobie ze stresem?

Prosta definicja stresu zakłada, że jest odpowiedzią na nagle zmieniające się otoczenie. Natłok obowiązków, przepracowanie, toksyczni współpracownicy czy problemy rodzinne sprawiają, że w stan gotowości zostaje postawiony nasz układ współczulny - źrenice stają się powiększone, oddech i serce przyspieszają, pojawia się zimny pot, oskrzela rozszerzają się, a z wątroby do krwi wydzielana jest glukoza. Objawy te mijają, gdy stres ma charakter krótkotrwały. Jeśli jednak niepokój nie przemija, zaczyna negatywnie wpływać na pracę niektórych narządów. U jednych niepokój będzie narastał, u innych pojawią się problemy żołądkowo-jelitowe, u jeszcze innych problemy ze snem, a u niektórych wzmożony apetyt. Jeśli nasze życie latami płynie pod znakiem stresu, traumy i niepokojów istnieje ogromne ryzyko, że oberwie się naszemu zdrowiu i pojawią się choroby sercowo-naczyniowechoroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, choroby mięśniowo-szkieletowe oraz spadek odporności.

Sposoby radzenia sobie ze stresem

Jeśli problem jest przemijający i czujemy się na siłach, by stawić samemu bodźcom stresowym możemy skorzystać z wielu sposobów radzenia sobie ze stresem. Warto zacząć choćby od zwykłej rozmowy z kimś bliskim, przeprowadzaniem ćwiczeń oddechowych lub technik relaksacji czy uprawianiem uspokajającej dyscypliny sportu - jak choćby jogi. Dla niektórych wręcz odwrotnie - intensywny wysiłek fizyczny rozładuje drzemiące pokłady stresu, a zimny prysznic po treningu wyostrzy zmysły i myślenie. Niekiedy jednak najlepsze chęci w radzeniu sobie ze stresem zawodzą. Na szczęście kolejnym krokiem w walce z niepokojem może być zastosowanie ziołowych leków uspokajających bez recepty.

Tabletki ziołowe na uspokojenie

Tabletki ziołowe na uspokojenie są zazwyczaj lekami złożonymi, których głównym składnikiem jest korzeń kozłka(Valerianae radix), szyszki chmielu (Lupuli strobili) czy liść melisy (Melissae folium). Melisa lekarska (Melissa officinalis L.) jest od lat z powodzeniem wykorzystywana w leczeniu, nadmiernego pobudzenia i łagodzeniu stanów lękowych.  Przy regularnym stosowaniu naparu (herbatki)  z liści melisy lekarskiej zauważono poprawę pamięci i koncentracji oraz ustępowanie objawów demencji starczej.

Kozłek lekarski na sen i uspokojenie

Kozłek lekarski (Valeriana officinalis) wykazuje zbliżony profil działania do melisy lekarskiej. Dobierając preparat warto zwrócić uwagę na zawartość substancji czynnych – wielu producentów świadomie wprowadza w błąd pacjentów podając zawartość surowca w tabletce, zamiast ilość wyciągu suchego. W efekcie przykładowe 600mg korzenia kozłka dumnie widniejące na opakowaniu suplementu diety wydaje się być większą wartościa o 50-100mg suchego wyciągu z korzenia kozłka.

Naturalne preparaty uspakajające

Wielu pacjentów narzeka na nieprzyjemny zapach preparatów z kozłka. Można tego uniknąć sięgając po kapsułki twarde, zamiast tradycyjnie stabletkowanej waleriany. nym składnikiem wielu mieszanek ziołowych i preaparatów uspokających jest męczennica cielista (Passiflora incarnata) naturalnie występująca w tropikalnym klimacie obu Ameryk. Wskazaniem do stosowania ziela męczennicy jest nasilone napięcie nerwowe, stany skurczowe jelit, nadpobudliwość psychoruchowa, a także średnio nasilone bóle migrenowe.

Szyszki chmielu na sen 

Szyszki chmielu zawierają rutynę, kemferol, kwercetynę, farnezen i kariofilen.  Działanie zwiększające odporność na stres ujawnia się dopiero przy dużych dawkach (powyżej 1000mg). Szyszki chmielu znajdują również zastosowanie w leczeniu problemów gastrycznych -  dzięki temu chmiel zwyczajny jest dobrym rozwiązaniem dla ludzi, u których problemy gastryczne idą w parze ze stanami niepokoju i pobudzenia nerwowego.

Różeniec górski na dobry nastrój

Różeniec górski (Rhodiola rosea) nazywany przez niektórych "arktycznym korzeniem" działa on przeciwstresowo, zmniejsza zniszczenia spowodowane przejściowym niedotlenieniem, poprawia libido i ogólną sprawność fizyczną. W badaniach nad różeńcem górskim odnotowano również znaczną poprawę pamięci i koncentracji się, dzięki wzrostowi poziomu serotoniny w korze czołowej.

Tabletki na sen

Wielu zestresowanych ludzi boryka się z problemami ze snem. Mówi się, że bezsenność staje się plagą naszych czasów. Zbyt mała ilość wysokiej jakości snu wpływa nie tylko na nasze codzienne zdolności psychomotoryczne, ale również na odporność, kondycję układu sercowo-naczyniowego, a nawet płodność. W przypadku występowania problemów z zasypianiem warto sięgnąć po ziołowe tabletki na sen, które zawierają niemal identyczną kompozycję co tabletki uspokajające. W takich przypadkach ziołowe leki nasennie przyjmuje się na godzinę przed snem.

Tabletki na sen z melatoniną

Niektórzy zwracają uwagę na korzyści płynące z leczenia bezsenności melatoniną, która jest skutecznym środkiem leczniczym na bezsenność związaną z zaburzeniem rytmu dobowego w szczególności u osób starszych. Starzenie się ustroju prowadzi do zmian w obrębie szyszynki, co wpływa na obniżenie uwalniania hormonu i prowadzi do bezsenności. Z tego względu melatonina przyjmowana stale w małych dawkach wydaje się rozsądnym rozwiązaniem dla osób starszych z zaburzonym rytmem snu i czuwania powstałym na skutek zmian neurodegeneracyjnych, głębokiej wady wzroku, a także dla osób podróżujących cierpiących na bezsenność wynikającą z nagłej zmiany stref czasowych.

Magnez + witamina B6 = dobry nastrój

Osoba narażona na stres oprócz ratowania się ziołowymi tabletkami uspokajającymi powinna również zwrócić uwagę na suplementację magnezem. Najlepszym połączeniem jest magnez i witamina B6. Udowodniono, że niedobór magnezu skutkuje zmniejszeniem odporności na stres, rozdrażnieniem, rozregulowaniem rytmu snu i czuwania oraz utratą koncentracji.

Wszystkie te procesy prowadzą jednocześnie do pogłębiania się niedoboru magnezu. (skutek nasila przyczynę!). W przypadku magnezu i jego wpływie na nasz układ nerwowy możemy mówić o błędnym kole pomiędzy jego niedoborem a stresem - niedobór magnezu zwiększa wrażliwość na stres, podczas gdy stres zwiększa niedobór magnezu. Jony tego pierwiastka biorą udział ponadto w biosyntezie neuroprzekaźników w naszym mózgu – w tym "hormonu szczęścia" serotoniny (5-HT) W przypadku jego niedoborów może dojść do niedostatecznej produkcji 5-HT – a to z kolei przekłada się na wzrost zachowań impulsywnych, wybuchów agresji i bezsenności.

Jeśli cierpisz na niedobory to najlepszym wyborem będzie magnez lek. Dobrze przyswajalną formą jest cytrynian magnezu, mleczan magnezu lub asparaginian magnezu. O najlepszy preparat zapytaj farmaceutę w aptece!

Adaptogeny zwiększają odporność na stres

Bardzo popularną grupą farmaceutyków przeznaczonych do walki ze stresem są adaptogeny. Zgodnie ze aktualną definicją surowce adaptogenne to takie, które ułatwiają przystosowanie się organizmu do niekorzystnych warunków środowiskowych poprzez normalizowanie ludzkiego ustroju, lecz nie działające hamująco lub nad stymulująco na centralny układ nerwowy. Stąd też współcześnie właściwości adaptogenne obejmują zarówno działanie antyoksydacyjne, immunostymulujące, tonizujące, uspokajające, psychostymulujące, a nawet anaboliczne.

Do najpopularniejszych adaptogenów, które można nabyć w aptece należy korzeń żeń-szenia (Ginseng radix). Badania nad ginsenozydami żeń-szenia z ostatnich kilku lat potwierdziły ich właściwości neuroprotekcyjne. Autorzy opublikowanych badań żywią nadzieję, że w niedalekiej przyszłości właściwości tego surowca będą mogły być wykorzystane w leczeniu chorób neurodegeneracyjnych – choroby Parkinsona i Alzheimera. Duże dawki żeń-szenia próbuje się również wykorzystać w medycynie paliatywnej w leczeniu zmęczenia towarzyszącego chorobie nowotworowej (ang. cancer-related fatigue). Okazuje się, że surowiec może poprawiać jakość życia chorego, jego apetyt i jakość snu.

Innymi surowcami, które warto wziąć pod uwagę w codziennych zmaganiach ze stresem jest Eleuterokok kolczasty (Eleutherococcus senticosus), chisandra chinensis – cytryniec chiński, Withania somnifera czy cenioną roślina w medycynie ajurwedyjskiej - Bacopa monnieri (nazywana również Brahmi).

Stres i niepokój - kiedy udać się do lekarza?

Z lekarzem psychiatrą należy się skonsultować jeśli: objawy znacząco się przedłużają - nawet do 5 miesięcy, po 4 tygodniach stosowania leków na sen i stres bez recepty nie ma widocznej poprawy nastroju. Sygnałem alarmującym mogą być również pojawiające się myśli samobójcze, całkowite wycofanie się z życia codziennego oraz trudności w nawiązywaniu zwyczajnych, codziennych kontaktów z innymi osobami.

 

Na naszej stronie wykorzystujemy pliki „cookies” oraz podobne technologie w celu realizacji usług, dostosowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych (zgodnie z Polityką Prywatności).
Możesz zawsze wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że cookies będą zapisane w pamięci urządzenia. 
Więcej informacji znajdziesz w Polityce PrywatnościRegulaminie Strony. Każdy użytkownik sieci Internet wyświetlający za pomocą przeglądarki internetowej Stronę Internetową Apteki aptekamoderna.pl zobowiązuje się do przestrzegania Regulaminu Strony
Akceptuj